FAQ (ang. frequently asked questions) – najczęściej zadawane pytania odnośnie do usługi pozycjonowania. Naciśnij przycisk “+” przy wybranym pytaniu, aby rozwinąć pełną odpowiedź.
Najczęściej zadawane pytania (SEO).
Poniżej rozpisaliśmy przykładowe wartości (i ich znaczenia), które mogą pojawić się w panelu:
pozycja 4 = Twoja strona znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na pozycji czwartej;
pozycja 14 = Twoja strona znajduje się na drugiej stronie wyników wyszukiwania na pozycji czwartej;
pozycja 24 = Twoja strona znajduje się na trzeciej stronie wyników wyszukiwania na pozycji czwartej.
I tak dalej (czyli im większa wartość, tym dalej Twoja strona znajduje się w wynikach wyszukiwania).
Cyfra „0” oznacza, że strona znajduje się poza dziesiątą stroną wyszukiwarki Google. Jeśli po zalogowaniu się zobaczysz znak „-”, oznacza to, że stan pozycji Twojej strony nie został jeszcze w danym dniu sprawdzony (pozycje wszystkich fraz są zazwyczaj w pełni sprawdzone już około godziny 10.00–11.00 rano).
UWAGA: Panel pokazuje tylko pozycje od 1 do 100. Każda strona wyników wyszukiwania zawiera 10 pozycji naturalnych/organicznych (+ linki sponsorowane AdWords oraz wyniki na mapkach, jednak nie są one brane pod uwagę).
Czasami może zdarzyć się sytuacja, w której wyniki w panelu będą się różniły od rzeczywistych. Są co najmniej dwa powody, dlaczego tak może się dziać:
1) Wyszukiwarka wyświetliła Ci wyniki spersonalizowane (w tym scenariuszu zazwyczaj Twoja strona jest na pozycjach korzystniejszych, niż pokazuje to panel) – aby tego uniknąć, należy uruchomić przeglądarkę w trybie prywatnym/incognito i ponownie wyszukać pożądaną frazę.
2) Google kilkakrotnie zmieniło wysokość pozycji w danym dniu. Pozycje w panelu są sprawdzane od północy do zazwyczaj 11.00 rano, więc stan rzeczywisty pozycji Twojej strony o godzinie np. 16.00 może być inny.
Dane dostępowe do panelu klienta wysyłamy na Twój adres mailowy bezpośrednio po podpisaniu umowy. Jeśli jednak nie otrzymałeś/otrzymałaś swojego indywidualnego loginu i hasła, prosimy o kontakt mailowy.
Fenomen wyszukiwarki Google polega na tym, że pokazuje ona najtrafniejsze wyniki wyszukiwania dla użytkownika końcowego (czyli dla osoby wykorzystującej wyszukiwarkę do odnalezienia właściwych informacji, produktów czy też usług). Pierwotnie (tj. w latach ~1999–2006) proces pozycjonowania był bardzo prosty i typowa manipulacja w wynikach wyszukiwania była procesem bardzo szybkim. Był to złoty okres dla pozycjonerów, ponieważ efekty były widoczne praktycznie natychmiast, ale powodowało to, że użytkownik końcowy nie zawsze otrzymywał właściwe wyniki wyszukiwania. Google, chcąc zwiększyć jakość swojej wyszukiwarki, zaczęło wprowadzać coraz bardziej skomplikowane algorytmy, które finalnie zaczęły utrudniać procesy i wszelkie czynności związane z pozycjonowaniem stron.
Dziś proces pozycjonowania musi przebiegać w sposób naturalny (lub na taki ma wyglądać), co sprawia, że należy stopniowo wykonywać wszystkie czynności pozycjonujące, a efektów należy się spodziewać po (czasami wielu) miesiącach, np. nie można w ciągu jednego dnia powiększyć profilu linków przychodzących dla stosunkowo nowej domeny o 100 – tego typu nienaturalny ruch mógłby spowodować efekt odwrotny do zamierzonego.
Oczekując na efekty, możesz być pewny/pewna, że wszystkie niezbędne czynności związanie z pozycjonowaniem są przez nas w odpowiedni sposób wykonywane. Prosimy jednak pamiętać, że zarówno nasza firma, jak i każdy inny pozycjoner mają tylko pośredni wpływ na zmianę pozycji danej strony w wyszukiwarce poprzez stałe zwiększanie jej wartości/jakości względem stron konkurencyjnych (bezpośrednia manipulacja wynikami wyszukiwania nie jest możliwa, a ponadto regulamin wyszukiwarki Google na takową nie zezwala – więcej o tym w pytaniu Czy pozycjoner ma wpływ na szybkość pozycjonowania?).
Wracając do pytania, jak długo trwa pozycjonowanie strony: poniżej znajdziesz szacunkowe terminy dla poszczególnych kategorii fraz.
Pozycjonowanie lokalne dla frazy, która ma od 1 do 100 tys. wyników (więcej o tym w pytaniu Co to jest liczba wyników?), może trwać od 1 do nawet 4 miesięcy (przy założeniu, że domena ma co najmniej rok).
Pozycjonowanie lokalne dla frazy, która ma od 100 tys. do 500 tys. wyników, może trwać od 2 do 6 miesięcy (przy założeniu, że domena ma co najmniej 3 lata).
Pozycjonowanie lokalne dla frazy, która ma co najmniej 500 tys. wyników, może trwać od 3 do nawet 7–8 miesięcy (przy założeniu, że domena ma co najmniej 3 lata).
W przypadku pozycjonowania ogólnopolskiego należy dodać +/- 3 miesiące do każdego wariantu. Wszystkie wartości są szacunkowe i nie należy się na nich opierać. Jeśli masz mocną domenę, pozycjonowanie będzie procesem bardzo szybkim i sprawnym (czasami może być to kwestia nawet kilku tygodni), z kolei jeśli Twoja strona ma bardzo małą ilość treści, jest stosunkowo nowa i ma słaby profil linków, pozycjonowanie może się wydłużyć. W każdym przypadku staramy się maksymalnie (ale z umiarem, ponieważ należy zachować naturalność całego procesu) wykonywać wszelkie niezbędne czynności pozycjonujące, tak aby jak najszybciej osiągnąć najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Biorąc jednak pod uwagę, że nie mamy bezpośredniego wpływu na zmianę pozycji stron w wynikach wyszukiwania (więcej o tym w pytaniu Czy pozycjoner ma wpływ na szybkość pozycjonowania?), nie możemy nikomu udzielić gwarancji osiągnięcia pożądanych docelowo efektów (takich jak przebicie się co najmniej do TOP 10 na każdej pozycjonowanej przez nas frazie).
Wyszukiwarka Google generuje ponad 35% ruchu w całym internecie i jest jednocześnie najpopularniejszą stroną internetową. Według statystyk aż 7,2 mln Polaków regularnie z niej korzysta.
Jeśli jeszcze nie otrzymałeś/otrzymałaś od nas specyficznych wytycznych, oznacza to, że obecnie Twoja strona nie wymaga optymalizacji.
UWAGA: Optymalizacja Twojej strony jest przez nas wykonana w taki sposób, aby zapewnić jej sprawny przebieg pozycjonowania, ale bardzo często zewnętrzne firmy oferują naszym klientom bezpłatne audyty, które wykazują, że dana strona wymaga kolejnej/dalszej optymalizacji. Należy pamiętać, że de facto każda strona może być ponownie zoptymalizowana, a jest to spowodowane tym, że żadna strona nie jest i nigdy nie będzie perfekcyjnie zbudowana, dlatego prosimy o ignorowanie wszelkich niemerytorycznych uwag od osób trzecich.
Na spadki mają wpływ także inne czynniki, m.in.:
Konkurencja zaczęła się pozycjonować i pojawiła się nad Twoją domeną.
Dokonałeś przebudowy swojej strony (jeśli to jest powodem – prosimy o informowanie nas przed wprowadzaniem jakichkolwiek zmian na stronie).
Twój serwer był długo niedostępny (jeśli to jest powodem – prosimy o rozważenie zmiany serwera na lepszy).
Jeśli nie masz pewności odnośnie do zmiany, którą zamierzasz wprowadzić – prosimy o kontakt mailowy.
W trakcie pozycjonowania bardzo często następują okresy “zastoju” (brak wzrostów/awansów), a nawet tymczasowe spadki w wynikach wyszukiwania. Wynika to tylko i wyłącznie ze sposobu działania algorytmu wyszukiwarki Google. W takim wypadku, jeśli pomimo wykonanej z naszej strony pracy nie nastąpił awans w wynikach wyszukiwania, oznacza to, że Google najprawdopodobniej nie zaktualizowało jeszcze profilu linków przychodzących które stworzyliśmy dla Twojej strony. Zdarzają się sytuacje, w których Google aktualizuje linki z mocnym opóźnieniem, a wynika to z ogromnej ilości stron internetowych, które muszą być skrupulatnie przeskanowane przez boty Google. Dopiero z momentem aktualizacji linków przychodzących, następuje aktualizacja wyników wyszukiwania.