Viral Marketing – czy Marketing Wirusowy jest skuteczny?

No Comments

Niemal każdego dnia możemy usłyszeć o Viral marketingu. O wirusowych filmikach i treściach internetowych rozprzestrzeniających się z prędkością światła. Ale co to właściwie jest? Produkt viralowy lub reklama viralowa, kampanie viralowe lub po prostu szczęście, coś, co losowo sprawia, że treść jest tak wielkim hitem…Czy Viral marketing jest skuteczny? I co chyba ważniejsze, dlaczego jest taki skuteczny?

Treści wirusowe zwykle mają za sobą dobrze zaprojektowaną strategię, choć niekiedy stają się tak popularne również dzięki szczęściu. Kreatywność i przygotowanie są jednak niezwykle ważne… z tego powodu, aby lepiej poznać ten świat, chcemy powiedzieć Ci dzisiaj, jaka jest definicja tej koncepcji, jak działa kampania wirusowa, jakie są zalety lub marketing wirusowy.

Viral Marketing, Marketing wirusowy – co to jest?

Marketing wirusowy to taki, który jest w stanie wzbudzić zainteresowanie i potencjalną sprzedaż marki lub produktu za pośrednictwem wiadomości, które rozprzestrzeniają się jak wirus – innymi słowy szybko i przechodzą od osoby do osoby. Chodzi o to, aby sami użytkownicy decydowali się na udostępnianie treści. Ze względu na szybkość i łatwość udostępniania, sieci społecznościowe są naturalnym środowiskiem tego rodzaju marketingu. Najbardziej rozpowszechnionym przykładem w ostatnich czasach jest tworzenie zaskakujących i spektakularnych filmów na YouTube, które następnie są udostępniane na Facebooku, Twitterze i innych kanałach.

Powodem, dla którego warto skorzystać z Viral Marketingu, jest łatwość rozprzestrzeniania się treści w obecnych czasach. Jest to jednak miecz obosieczny. Nie możemy zapominać, że w tego typu kampaniach duża część kontroli przechodzi w ręce użytkowników i ryzykujemy, że wiadomość zostanie źle zinterpretowana lub zatrzymana. Z drugiej strony udana kampania może zdziałać cuda dla wyników Twojej marki.

Jak działa kampania viralowa?

Kampania Viral Marketingowa jest bardzo łatwa do przeprowadzenia (niestety tylko w teorii): utwórz film lub inny rodzaj treści, który jest atrakcyjny. Umieść go w Internecie i zaplanuj pierwsze działania, aby go uruchomić. Od tego momentu wszystko, co możesz zrobić, to poczekać, aż bezpiecznik się zapali i użytkownicy zaczną udostępniać opublikowana treść. W niektórych przypadkach materiał staje się viral przez przypadek, z filmu przesłanego przez prywatnego użytkownika, który nagle staje się popularny i zaczyna krążyć po Internecie.

Jeśli chodzi o strategię rozproszenia filmów stworzonych przez marki, możemy podzielić je na dwa sposoby: odkryty lub ukryty. W pierwszym przypadku użytkownik jest świadomy, że od pierwszej chwili ogląda treści reklamowe, podczas gdy w drugim uczestnictwo marki jest ukryte i ujawniane dopiero przy końcu produkcji lub wcale. Jeśli stosujesz ukryte techniki marketingowe, ważne jest, aby zachować szczególną ostrożność, tak aby użytkownik nie poczuł się oszukany, ponieważ kampania wirusowa mogłaby obrócić się przeciwko tobie.

Bez względu na wybraną strategię, nigdy nie warto stać się spamerem ani przesadzać podczas udostępniania treści. Zamiast powtarzać komunikat w kółko, najlepszą strategią jest znalezienie idealnego miejsca i czasu, aby materiał stał się popularny.

Zalety Viral Marketingu

Viral Marketing to zamierzone działania, a nie jak myśli wiele osób – przypadek. Przedstawiamy więc największe zalety płynące z Viral Marketingu.

Niska cena – Kampanie wirusowe charakteryzują to, że użytkownicy wykonują za nas znaczną część pracy, co drastycznie obniża koszty rozproszenia: kupowanie reklam lub miejsca w mediach nie jest aż tak potrzebne – kosztem jest jedynie wymyślenie i stworzenie materiału.

Potencjał dużego zasięgu – Viralowe wideo w Internecie ma możliwość dotarcia do dużej międzynarodowej publiczności bez konieczności inwestowania pieniędzy lub podejmowania dodatkowego wysiłku. Z tego powodu mała firma, a nawet osoba prywatna, może posunąć się bardzo daleko.

Viral reklama nie jest natarczywa – W marketingu wirusowym decyzja o uczestnictwie i udostępnianiu zawsze jest podejmowana przez użytkownika, dlatego nigdy nie wydaje się tak natarczywa. W ten sposób postrzeganie marki i interakcja są znacznie lepsze w porównaniu z bardziej klasycznymi formami reklamy.

Pomaga budować Twoją markę – Jeśli naprawdę trafimy w dziesiątkę pod względem kreatywności, tworzymy treści tak niewiarygodne, że użytkownicy sami decydują się je udostępnić, a tym samym szerzyć rzeczy związane z Twoją marką. Jest to bez wątpienia niezwykle potężne narzędzie, jeśli chodzi o branding i zwiększanie świadomości.

O czym pamiętać przy kampanii Viral Marketingu?

Oprócz zalet istnieje również kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać przed rozpoczęciem kampanii reklamowej. Viral Marketing sam w sobie nie ma wad (zresztą podobnie jak każda inna forma reklamy). Rezultaty zależne są jednak od wykonania. Oto rzeczy, których powinniśmy być świadomi, jeżeli chodzi o Viral Marketing. Zaprojektowanie i stworzenie udanej kampanii marketingowej nie jest proste i wymaga określonych umiejętności, które muszą być wykorzystane przez profesjonalistów. Jeśli nie, prawdopodobieństwo niepowodzenia jest bardzo realne. Po uruchomieniu kampanii osoby, twórcy bardzo często nie mają już nad nią kontroli.

Jeśli kampania nie zostanie dobrze przyjęta przez grupę docelową, praktycznie niemożliwe jest całkowite usunięcie jej z internetu. Inaczej jest na przykład w telewizyjnej kampanii reklamowej, która przynosi negatywne efekty. W takim przypadku zdjęcie zajmuje tylko kilka godzin. Gdy odbiorcy zrozumieją, że przekaz jest komercyjny, uwaga znacznie się zmniejszy, ponieważ będą już świadomi tego, że jest to reklama. Nie oznacza to jednak, że Viral Marketing nie jest skuteczny.  Techniki poprzednich udanych kampanii często nie działają ponownie w przyszłości. Oznacza to, że twórcy muszą stale wymyślać nowe pomysły; nie zawsze łatwe i czasem kosztowne.

Viral Marketing może być bardzo przydatny dla Twojej firmy. Stworzenie skutecznej kampanii jest jednak trudne, dlatego często przydatna jest pomoc specjalistów, którzy zajmą się wymyśleniem pomysłu oraz twórczym wykonaniem materiału z potencjałem.

Aktualności

Dowiedz się więcej na temat promocji oraz sprawdź co dzieje się w świecie SEO!

Poproś o bezpłatną wycenę

Oferujemy profesjonalne usługi SEO, które pomagają stronom internetowym znacząco zwiększyć wyniki bezpłatnych wyników wyszukiwania. Pracujemy nad osiągnięciem najwyższych pozycji w rankingu, nawet jeśli chodzi o wysoce konkurencyjne słowa kluczowe.

Sprawdź także nasze inne wpisy

Wszystkie wpisy
No Comments

Najnowsze wpisy