Reklama na YouTube – rodzaje reklamy / cennik
- 7 października, 2019
- Blog, Marketing, Social Media
Czym jest reklama w serwisie Youtube?
Reklama w serwisie Youtube jest jednym z najlepszych oraz najbardziej efektywnych źródeł promowania swoich produktów czy marki. Sam Youtube stanowi serwis internetowy, który jest jednym z najbardziej popularnych na świecie, oraz umożliwia darmowe umieszczanie oraz odtwarzenie klipów video o różnorodnej tematyce. Dzięki temu, iż serwis ma ponad miliard aktywnych użytkowników (co stanowi niemal 1/3 wszystkich użytkowników Internetu na świecie), a codziennie umieszcza się na nim ok. 85 tysięcy filmików, jest to wprost stworzone miejsce do umieszczania reklam i promowania swoich produktów bądź marek.
W związku z tym w serwisie można emitować różnego rodzaju reklamy jak banery reklamowe, bądź specjalnie zaprojektowane reklamy AdWords, które pojawiają się przed, w trakcie bądź po obejrzeniu danego klipu. System Adwords umożliwia wyświetlanie filmików promocyjnych obok treści niekomercyjnych. Najczęściej spotykany z kolei format reklam na Youtube to reklamy In-Stream. Polega on na tym, iż użytkownik po kliknięciu w filmik reklamowy może przejść zarówno do oficjalnej strony internetowej reklamodawcy, bądź też na jego kanał na Youtube.
Z kolei reklama “TrueView” przedstawiana zwykle w postaci filmików promocyjnych ma przeważnie dwa rodzaje, do których zaliczają się:
- Reklama TrueView In-Stream – wyświetlana zazwyczaj przed obejrzeniem właściwego klipu, zazwyczaj z mozliwością pominięcia po 5 sekundach;
- Reklama TrueView Discovery – wyświetlany tzw. obraz miniatury, umieszczony przeważnie obok właściwego filmu (należy kliknąc w reklamę, aby przeniosła nas na stronę internetową reklamodawcy).
Czym kierować się przy umieszczaniu filmików reklamowych w serwisie Youtube?
Metody, za pomocą których można odpowiednio kierować reklamy na Youtube do określonych grup odbiorców nie różnią się od sposobów kierowania reklam w sieci reklamowej Google. Zarówno w tym przypakdu wykorzystywane są podstawowe dane o użytkowniku, takie jak:
- Zainteresowania i pasje -to czym dana osoba się interesuje oraz na jakie strony internetowe wchodzi powiązane z jej zainteresowaniami, ma wpływ na to jakiego typu reklamy mogą być dla niej odpowiednie i przykuwać jej uwagę. Z kolei rodzaje zainteresowań danego użytkownika są podzielone na dwa typy (ogólny – tutaj reklama trafia do szerokiego grona odiorców o nieco zblizonych do siebie zainteresowaniach, oraz spersonalizowany – ten typ trafia w wąskie grono swoich odiorców, którzy wyszukują informacji w Internecie na konkretny temat);
- Czynnik demograficzny – skierowanie reklamy do osób o określonych cechach demograficznych takich jak płeć, przedział wiekowy, czy wysokość dochodów danego gospodarstwa domowego;
- Miejsca docelowe reklamodawców – umieszczanie reklam np. dla osób młodych, którzy oglądają wiele odcinków i klipów na kanale, który ma dużą ilość subskrybcji oraz dużą ogólną liczbę wyświetleń filmów na kanale;
- Powiązana tematyka – w tym wypadku reklamodawcy umieszczają filmik promocyjny zwykle poprzedzający tematykę właściwego klipu bądź filmu;
- Słowa kluczowe – kierowanie reklam dla osób, które w wyszukiwarce serwisu Youtube wpisały bardzo charakterystyczne słowa jak np. tanie kosmetyki (następnie moga pojawić się reklamy producentów kosmetyków, bądź drogerii).
Dzięki tego rodzaju danom reklamodawcy wiedzą w jakim miejscu i kogo reklamę umieścic, aby była ona interesująca dla odbiorcy, i aby przekonać jak najwiekszą ilość osób do skorzystania z oferty reklamodawcy.
Jakie są formaty reklam w serwisie Youtube?
Istnieje kilka formatów, za pomocą których reklamy są wyświetlane w serwisie Youtube. Należą do nich m.in:
- Reklama displayowa – to najbardziej standardowy typ reklamy, który jest umieszczany zwykle po prawej stronie właściwego filmiku bądź tuż pod nim, dzięki czemu jest zwiększona szansa na kliknięcie w reklamę;
- Nakładka reklamowa – umieszczona zwykle w dolnej części ekranu, na którym wyświetlany jest filmik, zajmuje zwykle 20% dolnej części ekranu. Charakteryzują sie tym, iż są przeważnie przez całą długość trwania filmu, i można je w każdym momencie zamknąć;
- Reklama pomijalna (TrueView In-stream) – charakteryzuje się możliwością pominięcia po 5 sekundach trwania;
- Reklama bez możliwości pominięcia – ten rodzaj reklamy przeważnie pojawia się na początku filmu, i trwa 15 sekund. Nie ma tutaj możliwości wcześniejszego pominięcia reklamy;
- Reklamy pojawiające się w trakcie filmu – zwykle pojawiają się w filmach mających powyżej 15 minut długości, i w zależności od tematyki jakiej dotyczą moga być pomijalne lub nie;
- Reklamy w przerywnikach – maksymalnie trwające 6 sekund reklamy pojawiające się wyłącznie na urządzeniach moblinych;
- Karty sponsorowane – pojawiające się w prawej części ekranu urządzenia reklamy, które po kliknięciu można rozwinąć i przejść dalej na np. stronę reklamodawcy.
Ile kosztuje reklama w serwisie Youtube?
Ogólnie nie można jednoznacznie stwierdzić jaki jest całkowity koszt umieszczenia reklamy w serwisie Youtube. Na całkowity koszt składa się kilka czynników, do których należy zaliczyć:
- Wybrana metoda kampanii reklamowej – ma to kluczowe znaczenie, jeśli bierzmey pod uwagę cechy demograficzne danej grupy oglądających;
- Jakość filmu promocyjnego – im reklama jest bardziej dostosowana do panująych trendów, czy też spersonalizowanych preferencji jak największej grupy swoich odbiorców, tym lepiej;
- Maksymalna stawka CPV (Cost Per View) – określenie maksymalnej kwoty, jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za jedno wyświetlenie przy danym filmiku (w Polsce przedział ten mieści się w kwocie o kilku do kilkunastu groszy za jedno wyświetlenie).
Wobec tego całkowity koszt jaki reklamodawca jest skłonny przeznaczyć na kampanię marketingową jest zmienny i elastyczny. Oczywiste jest, że im więcej reklamodawca zainwestuje w samą reklamę, oraz postanowi więcej zapłacić serwisowi Youtube, tym z jednej strony koszt reklamy będzie wyższy, ale trafi ona do znacznie większej grupy odbiorców o określonych preferencjach. W rezultacie, reklama spowoduje, iż więcej osób zainteresuje się tym czego dotyczy i skorzysta z usług reklamodawców bądź kupi jego produkty.
Aktualności
Dowiedz się więcej na temat promocji oraz sprawdź co dzieje się w świecie SEO!
Poproś o bezpłatną wycenę
Oferujemy profesjonalne usługi SEO, które pomagają stronom internetowym znacząco zwiększyć wyniki bezpłatnych wyników wyszukiwania. Pracujemy nad osiągnięciem najwyższych pozycji w rankingu, nawet jeśli chodzi o wysoce konkurencyjne słowa kluczowe.
Najnowsze wpisy
- Reklama na TikTok – Oferta i Cennik (Kampania TikTok Ads) 27 czerwca, 2020
- Marketing Szeptany – oferta i cennik 11 maja, 2020
- Agencja Social Media 4 maja, 2020