Dlaczego warto założyć bloga?

W oparciu o moje osobiste doświadczenia podzielę się powodami, dla których warto zastanowić się nad założeniem bloga. Niektóre argumenty mogą być zaskoczeniem, podczas gdy inne będą bardziej oczywiste.

  • Aby zainspirować swoją publiczność

Jako bloger, możesz inspirować ludzi na nieskończoną ilość sposobów.

  • Aby poprawić swoje umiejętności pisania

Jedną z rzeczy, która jest oczywista jest to, że rozpoczęcie bloga ma ogromny wpływ na zdolność do pisania.

  • Aby nauczyć się nowych umiejętności

Kiedy zaczynałem blogować, robiłem to dla zabawy. Nigdy nie wyobrażałem sobie, że nauczę się wystarczająco dużo, aby zamienić pisanie w moją pełnoetatową karierę.

Umiejętności, których nauczysz się prowadząc bloga:

  1. Projektowanie szablonów dla WordPressa
  2. Pisanie dla różnych odbiorców
  3. Najlepsze praktyki SEO
  4. Tworzenie grafiki internetowej
  5. Email marketing
  6. Marketing w mediach społecznościowych
  7. Zarządzanie treścią
  8. Hosting strony internetowej
  • Budowanie swojej marki online

Aby dać Ci przykład, spędziłem kilka lat pisząc o finansach osobistych dla małego bloga biznesowego. Teraz jest to temat, który znam na wylot i który mogę wykorzystać w innych obszarach mojej pracy i życia osobistego.

Budowanie swojej marki jest trampoliną do przekształcenia bloga w coś więcej.

  • Aby wygenerować dochód

To jest prawdopodobnie ten punkt, który najbardziej Cię interesuje. Tak, to jest całkowicie możliwe, aby zarobić na życie poprzez swojego bloga, wiele osób to robi.

Ale podczas gdy jest to możliwe, to nie jest łatwe.

  • Aby poznać nowych ludzi

Prowadząć bloga możesz poznać ludzi, których interesuje dana tematyka.

  • Aby udokumentować swoje życie

Blogowanie, aby udokumentować swoje życie, to wspaniały sposób na refleksję.

  • Aby wylądować w wymarzonej pracy

Blogowanie może być doskonałym krokiem w kierunku pracy, która zmieni Twoje życie zawodowe.

Jak założyć bloga i zarabiać?

Zarabianie na blogu? Tak! To nie tylko możliwy, ale również bardzo praktyczny sposób na dodatkowy zarobek lub nawet zajęcie na pełny etat.  Osoby rozważające rozpoczęcie blogowania “na serio” są prawdopodobnie dobrze zorientowane, że internet i własna strona to cały szereg możliwości monetyzacji swoich wpisów. Dziś zajmiemy się więc czterema najpopularniejszymi sposobami na zarobek na blogu: zarabianie dzięki reklamom AdSense, zarabianie na własnych produktach, afiliacja oraz wpisy partnerskie i recenzje produktów. Przedstawiamy najważniejsze wskazówki, które pomogą w wykorzystaniu każdego ze sposobu.

Zarobek na reklamach Google AdSense

Google AdSense to właściwie pierwszy sposób, który pozwala na zarobek pieniędzy na blogowaniu. W dłuższej perspektywie jest jednak często odrzucany, ponieważ w porównaniu z innymi sposobami zarobku, nie jest opłacalny. To, ile faktycznie możemy zarobić na stronie, zależne jest od ruchu na stronie oraz ilości i rozmieszczenia banerów reklamowych. Małe blogi, gdzie treści czyta jedynie małe grono odbiorców, nie mają szansy przynieść dużych zysków. Jeśli jednak strona stanie się bardzo duża, to reklamy mogą być dobrym sposobem na „dodatkowy” przychód ze strony. Z takiej opcji mogą skorzystać również strony, które nie mogą w danym momencie generować zysków na żaden inny sposób.

Przychód z reklam zależny jest również od umiejscowienia reklamy na stronie (najlepiej umieścić ją w widocznym, często klikanym miejscu), tematyka blogu (Google różnie płaci za kliknięcie w reklamę w zależności od branży) oraz liczby użytkowników odwiedzających stronę z urządzeń mobilnych. Główną zaletą AdSense jest to, że reklamy pozwalają na generowanie pasywnego dochodu, ponieważ po umieszczeniu banerów na stronie, nie musimy się dłużej zajmować funkcjonowaniem reklam. 

Zarobek na blogu poprzez współpracę ze znanymi markami

Jednym ze sposobów na monetyzację jest zarobek ze współpracy z markami, które chcą, abyś promował ich produkty lub usługi. Zanim się jednak w pośpiechu zgodzimy na współpracę, warto przemyśleć to, czy naprawdę warto promować konkretną ofertę. Jak to sprawdzić? Najlepiej przez zadanie sobie pytania, czy moglibyśmy polecić ten produkt członkowi rodziny lub innej bliskiej osobie. Jeżeli nie jesteśmy co do tego przekonani, to najlepszym rozwiązaniem jest odmówienie. Jeżeli nawet jesteśmy skłonni promować produkt, to istotne jest zastanowienie się, czy pasuje on do tematyki naszego bloga, ponieważ jeżeli zaczniemy promować coś, co jest kompletnie nowe dla czytelników bloga, może nie okazać się korzystne ani dla nas, ani dla współpracującej z nami marki.

Znacznie lepiej odrzucić jedną ofertę, z której i tak nie moglibyśmy się wywiązać w należyty sposób niż zepsuć sobie opinię przed potencjalnymi przyszłymi firmami. Czasem możemy otrzymać wręcz idealną ofertę współpracy. Znamy i cenimy dany produkt lub usługę i dodatkowo idealnie wpasowuje się ona w tematykę bloga. Pozostaje tylko jeden problem. Jak wycenić współpracę? Cóż, ceny współpracy z blogerami są bardzo różne. Dużo zależy od tego, co obejmuje. Zazwyczaj jednak blogerzy wyceniają swoje usługi bardzo tanio, dlatego bardziej opłaca się podać wyższą cenę niż ta, która pojawiła się w naszej początkowej myśli. W najgorszym wypadku dostaniemy propozycję negocjacji. Publikując treści powstające we współpracy z zewnętrzną marką, konieczne jest także poinformowanie o tym swoich czytelników.

Współpraca ze znanymi markami na Twoim blogu.

Zarabianie dzięki afiliacji

Afiliacja polega na promowaniu produktów na blogu. W jaki sposób zarabiamy? Kiedy jeden z internautów zakupi konkretny produkt lub wykona jakiekolwiek inne działanie, wtedy otrzymujemy prowizję. Pomimo tego, że ten sposób zarobku jest w Polsce stosunkowo nowy, już teraz wiele firm oferuje możliwość dołączeni do programu partnerskiego. Inną opcją na znalezienie produktów do promocji jest dołączenie do jednej z wielu platform afiliacyjnych. Przy skutecznym wykorzystaniu możliwości bloga możemy czerpać stały dochód z samej afiliacji. Jesteśmy wtedy bardziej niezależni niż przy współpracy z marką, ponieważ sami dokładnie wybieramy, co i jak chcemy promować. Afiliacja w przypadku blogowania jest czymś naturalnym, ponieważ ciężko pisać posty, w których nie będą się przenikać jakieś informacje o produktach. Jeżeli polecimy konkretny produkt i podzielimy się informacją, dlaczego, to istnieje szansa, że ktoś zdecyduje się na zakup.

Afiliacja – jedna z metod monetyzacji ruchu organicznego na blogu.

Zanim będziemy mogli czerpać zyski z afiliacji, konieczne jest zdobycie zaufania swoich czytelników. Bez niego nikt nawet nie pomyśli o zakupie tego, co polecamy. Jedynymi sposobami na stworzenie okoliczności, w których czytelnik może kupić produkt, jest zbudowanie autorytetu w danej branży lub wysokiego poziomu zaufania jako opiniotwórcy. Prowizja naliczana jest w momencie zakupu online, który wykonany jest przy pośrednictwie linku polecającego. Zyski z afiliacji są również zależne od tematyki bloga, ponieważ nie wszystkie promowane produkty oferują prowizję zadowalającej wysokości.

Sprzedaż własnych produktów

Sprzedaż własnych produktów to sposób na zarobek największych pieniędzy przy użyciu bloga. Sprzedaż jest jednak znacznie trudniejszym i bardziej złożonym procesem niż poprzednie sposoby. Możemy do tego wykorzystać produkty tworzone samodzielnie lub zakupywane od podwykonawcy. Najpopularniejszym sposobem jest jednak sprzedawanie elektrycznych produktów. Są nimi np. webinary, ebooki lub kursy. Przed skorzystaniem z takiego rozwiązania warto jednak zapoznać się z najważniejszymi technikami sprzedaży w internecie, ponieważ samo pisanie wartościowych artykułów na blogu może nie wystarczyć do osiągnięcia wysokich zysków. Choć oczywiście jest dobrym miejscem do startu.

Sprzedaż własnych produktów na blogu to ciekawy pomysł.

Od czego zacząć zarabianie na blogu?

Przedstawiliśmy cztery, naszym zdaniem, najskuteczniejsze sposoby na zarobek w internecie. Zanim jednak będziemy mogli zachwycać się przychodem, trzeba od czegoś zacząć. Nie mówimy tutaj o kupnie domeny i założeniu strony, ponieważ jest to zbyt oczywiste. Do osiągnięcia sukcesu jako bloger potrzebne jest regularne publikowanie wartościowych materiałów, budowanie relacji i zaufania klientów, a często również wykorzystanie reklam do promocji swojej strony i mediów społecznościowych.