Dropshipping – jak sprzedawać przedmioty, których nie mamy?

No Comments

Dropshipping w branży e-commerce

Do niedawna osoba myśląca o otworzeniu własnego sklepu musiała liczyć się z ogromnymi nakładami finansowymi oraz wysokim ryzykiem związanym z prowadzeniem tego typu działalności. Inwestor musiał bowiem znaleźć budynek, w którym mógłby otworzyć swój sklep, musiał również zadbać o sprowadzanie i magazynowanie towarów oraz ewentualne zatrudnienie pracowników. Teraz jednak, dzięki rozwojowi technologicznemu i dynamicznemu spopularyzowaniu branży e-commerce własny sklep może mieć niemal każdy i nie musi mieć on nawet fizycznej formy! W dodatku, koszty związane z jego prowadzeniem mogą nie przekraczać nawet 100 zł miesięcznie.

Kluczem do zredukowania kosztów i ryzyka prowadzenia sklepu e-commerce jest wyeliminowanie elementu kupowania i magazynowania towarów na sprzedaż. Jak tego dokonać? Idealnym rozwiązaniem jest tzw. Dropshipping, który w znaczącym stopniu zwiększa komfort prowadzenia sklepu internetowego. Czym jest i na czym dokładnie polega?

Czym jest dropshipping?

Dropshiping jest metodą sprzedaży detalicznej, w której biorą udział trzy podmioty: klient, sprzedawca (sklep e-commerce) oraz hurtownia dropshippingowa. Transakcja wykorzystująca system dropshippingowy polega na zamówieniu przez klienta danego produktu w sklepie, który informacje odnośnie zamówienia, wraz z danymi klienta przesyła do hurtowni, która następnie gotowy produkt wysyła bezpośrednio do nabywcy pobierając przy tym prowizję do transakcji. Ostatecznie, sprzedawca jest jedynie pośrednikiem w transakcji, którego rola polega bardziej na transferze danych odnośnie oferty i klientów, aniżeli na faktycznej sprzedaży.

Zalety dropshippingu

Do niezaprzeczalnie jednej z największych zalet wdrożenia dropshippingu do swojego sklepu internetowego jest ograniczenie wydatków na utrzymanie. Wykorzystując tę metodę nie musisz przejmować się magazynowaniem towarów ze swojej oferty, co już na początku w znaczącym stopniu ułatwia rozpoczęcie swojej przygody w branży e-commerce. Koszty magazynowania to jednak nie wszystko, model dropshippingowy oszczędza również czas i kapitał na takich rzeczach jak:

  • Pakowanie i wysyłka do klienta
  • Zwroty
  • Inwentaryzacja

Dropshipping daje możliwość prowadzenia sklepu internetowego nie tylko wykorzystując minimalne nakłady finansowe, ale również zwiększa w znaczącym stopniu komfort zarządzania. Wykorzystując ten model, sklep e-commerce można prowadzić z dowolnego miejsca z dostępem do internetu, nawet z własnego domu, bez potrzeby dodatkowego zaangażowania.

Ponadto, ze względu na to, że nie musisz martwić się o magazyn, możesz pozwolić sobie na dowolne poszerzenie swojej oferty o dodatkowe pozycje (oczywiście w granicach dobrego smaku i rozsądku). Jednak w teorii możesz zaoferować potencjalnym klientom każdy produkt, który posiada hurtownia dropshippingowa, z którą współpracujesz.

Takie rozwiązanie jest niesamowicie wygodne dla każdego właściciela sklepu internetowego. Niesie ono ze sobą jednak pewne negatywne konsekwencje.

Wady dropshippingu

Największym problemem dropshippingu jest wyjątkowo niski próg wejścia w ten model. Przez co niemal każdy może z niego skorzystać – i tak faktycznie się dzieje. W konsekwencji czego oferty niektórych sklepów opartych na modelu dropshippingowym są rażąco konkurencyjne. Dzieje się tak, gdyż koszt utrzymania takiego sklepu jest minimalny, dlatego też właściciele mogą pozwolić sobie na generowanie niewielkich zysków ze sprzedaży produktów. Stąd też, chcąc korzystać z dropshippingu musisz wykazać się wyjątkową intuicją odnośnie wyceny swoich produktów. Muszą one być odpowiednio droższe od faktycznych cen hurtowych, tak byś mógł zarabiać ze sprzedaży. Nie mogą być jednak zbyt drogie, ponieważ może to zniechęcić potencjalnego klienta.

Dodatkowo, ilość hurtowni dropshippingowych, a zatem również produktów, jest ograniczona. Natomiast ilość zakładanych sklepów internetowych stale rośnie. Szacuje się, że rocznie powstaje ponad 8 000 sklepów e-commerce, a w ciągu ostatnich 5 lat liczba zakładanych działalności tego typu zwiększyła się aż o 34%. Mając na uwadze te fakty należy być ostrożnym odnośnie wyboru hurtowni dropshippingowych oraz ich produktów. Nieraz bowiem może przydarzyć się tak, że kilka sklepów (w tym potencjalnie Twój) będzie oferować podobne produkty.

Brak odpowiedzialności związanej z magazynowaniem to obosieczne ostrze, które może od czasu do czasu również zaszkodzić. Miej na uwadze, że nie jesteś jedynym klientem danej hurtowni dropshippingowej. W związku z czym, sytuacja magazynowa Twojego dystrybutora zmienia się z dnia na dzień, często bez Twojej wiedzy. A nie mając świadomości odnośnie stanu magazynowego hurtowni, nie jesteś w stanie poinformować swoich klientów odnośnie dostępności danego produktu, co w konsekwencji rzutuje na wizerunek Twojego sklepu.

Załóżmy teraz, że korzystając z modelu dropshippingu będziesz współpracować z więcej niż jedną hurtownią (co faktycznie powinno się stać). W takim wypadku może dojść do sytuacji, w których jeden klient zamówi w Twoim sklepie produkty pochodzące z różnych hurtowni. Produkty, za których wysyłkę trzeba będzie zapłacić. Żeby nie wyjść więc na skąpca, który zamiast standardowej stawki za wysyłkę przedstawia kwotę kilkukrotnie większą, powinieneś pokryć tę różnicę z własnych środków. 

Mimo to, dropshipping jest wariantem wręcz idealnym dla nowych sklepów internetowych, które nie chcą ponosić zbędnego ryzyka podczas stawiania pierwszych kroków w tej branży.

Dropshipping – jak zacząć?

Koncepcja

Dobry plan i odpowiednie przygotowanie, to podstawa do osiągnięcia sukcesu. Połowy dokonał, kto zaczął – jak mawiają. Zanim jednak postawisz pierwsze kroki we wdrażaniu modelu dropshippingowego do swojego sklepu e-commerce zastanów się co chcesz sprzedawać, komu, skąd i za ile. Zaplanuj dokładnie z iloma hurtowniami chcesz współpracować i jakie produkty oferować. Zrób wstępną ocenę konkurencji, przeanalizuj popyt na dane produkty, mogą pomóc Ci w tym narzędzia takie jak google keyword planner czy answer the people. W oparciu o zebrane informacje wyciągnij wnioski i zdecyduj, czy Twoja koncepcja ma szanse odnieść sukces.

Znajdź hurtownie

W internecie możesz znaleźć mnóstwo list, rankingów i informacji na temat hurtowni dropshippingowych w Polsce. Jednak nie musisz ograniczać się tylko do tych lokalnych. Jest przecież wiele innych opcji, które często oferują bardziej oryginalne i korzystniejsze finansowo produkty. Zapisz listę swoich faworytów, jednak na początku nie przesadzaj z ich ilością – wybierz 5, które najbardziej Ci odpowiadają.

Nawiązanie współpracy z hurtownią

Każda hurtownia ma swoją indywidualną politykę związaną z nawiązywaniem współpracy. Podczas uzgadniania warunków współpracy nie zapomnij zapytać o ponoszone koszty, możliwe rabaty, system wysyłkowy oraz politykę zwrotów.

Zintegrowanie swojego sklepu z ofertą hurutowni

Na polskim rynku istnieją serwisy specjalizujące się w sprzedaży gotowego oprogramowania sklepowego, które oferują między innymi automatyczną integrację sklepu z daną hurtownią. Jeśli jednak jesteś osobą, która sama zakładała swój sklep będziesz musiał poświęcić więcej czasu na pełne zintegrowanie się z wybranymi partnerami.

Aktualności

Dowiedz się więcej na temat promocji oraz sprawdź co dzieje się w świecie SEO!

Poproś o bezpłatną wycenę

Oferujemy profesjonalne usługi SEO, które pomagają stronom internetowym znacząco zwiększyć wyniki bezpłatnych wyników wyszukiwania. Pracujemy nad osiągnięciem najwyższych pozycji w rankingu, nawet jeśli chodzi o wysoce konkurencyjne słowa kluczowe.

Sprawdź także nasze inne wpisy

Wszystkie wpisy
No Comments

Najnowsze wpisy