Audyt SEO – jak wygląda? ile kosztuje?

No Comments

Audyt SEO powinien być bardzo treściwym dokumentem. Zawiera najważniejsze informacje dla właściciela strony, a także programistów lub osób wprowadzających poprawki na stronie internetowej. W audycie nie powinno występować potoczne “lanie wody”, żeby sztucznie nie wydłużać dokumentu na 30 stron, z czego wartościowe informacje to tylko 3 strony. Ale od początku – czym jest audyt SEO i co w nim się sprawdza? Przeczytaj nasz artykuł.

Audyt SEO – czym jest?

Audyt SEO jest najbardziej podstawowym spisem poprawek, które trzeba wprowadzić na stronie. Zawiera informacje na temat użyteczności strony, a także tego w jakim stopniu strona została dostosowana do wytycznych do Google. Spełnianie oczekiwań giganta z Mountain View to podstawa do zwiększania widoczności strony. Audyt SEO powinien dzielić się na kwestie zewnętrzne i wewnętrzne.

Wewnętrzny audyt

W ramach audytu SEO sprawdzamy szczelność struktury strony. Polega ona na tym, aby sprawdzić czy w serwisie występują tzw. Odnośniki do stron 404. Jest to sytuacja, gdy na stronie jest taki link, który prowadzi do strony, która tak naprawdę nie istnieje. Jest to bardzo ważne pod kątem pozycjonowania i użyteczności. Robot Google stara się, aby wszystkie strony, które wyświetla użytkownikowi, były pomocne i stworzone „dla użytkownika”. Odnośnik do strony 404 jest pokazaniem Google, że nikt nie dba o stronę. W takiej sytuacji trzeba naprawić swój błąd. Pod kątem użyteczności strony – na stronie błędu musi znaleźć się szybkie i łatwe przekierowanie na stronę główną (np. za pomocą przycisku) lub wyszukiwarka (w przypadku sklepów). Tak stworzona strona błędu 404 pozwala na zachowanie użytkownika na strone, przez co nie ucieknie on do konkurencji 😉 Ten punkt audytu SEO można sprawdzić za pomocą narzędzi takich jak Screaming Frog (mniejsze serwisy do 500 podstron mogą używać go bezpłatnie) lub Clusteric (płatne narzędzie). Istnieje wiele alternatyw, jednak wymienione powyżej charakteryzują się najwyższą skutecznością i łatwym interfejsem.

Równie ważne jest sprawdzenie indeksowalności strony – czy robot Google może w ogóle przejść przez cały serwis. Nie może wystąpić strona, do której nie ma chociaż jednego linku, wtedy nie wyświetli się w wynikach wyszukiwania. Przy tym punkcie należy także sprawdzić, czy w istniejącym już indeksie Google (dostępny za pomocą operatora „site:”), strony odnoszą się do stron błędu 404, a jeśli tak, wykonać przekierowanie. Najlepiej do podstrony zawierającej ten sam tekst lub około tematycznej (nie przekierowujemy podstrony o wózkach widłowych do nowo powstałej podstrony o wózkach dziecięcych).

Podczas audytu SEO należy także sprawdzić strukturę adresów URL podstron. Nie mogą być one nieczytelne dla użytkownika, powinny być jasne i zrozumiałe. Przykład źle zoptymalizowanego linku – www.domena.pl/bahainab, przykład dobrego URLa – www.domena.pl/wózki-dla-dzieci. Jest to bezpośrednio skorelowane z tym, że robot Google potrafi „czytać” linki, dzięki czemu w łatwy sposób jest w stanie określić o czym jest dana podstrona.

W ramach audytu, agencje powinny sprawdzić także tytuły podstron, które znajdują się w strukturze serwisu. Chodzi tutaj o widoczne i klikalne elementy na stronie wyników wyszukiwania. W ramach tytułu, powinna być zawarta fraza, na którą chcemy, aby strona rankowała, a także frazy poboczne, które także mogą doprowadzić do sprzedaży na stronie. Oczywiście nie każda fraza musi być bezpośrednio sprzedająca. Bardzo częstym segmentem na stronach internetowych jest blog, który posiada wpisy, które odpowiadają na pytania użytkowników zadawane w wyszukiwarce Google. Przykładowo, może być to “jaki wózek dla dziecka najlepszy?” – wtedy we wpisie blogowym, tłumaczymy który jest najlepszy, a akurat tak się składa, że mamy go także na sprzedaż. A z kodem rabatowym jest nawet taniej 🙂 Tytuły podstron oraz frazy na bloga można sprawdzić w polskim narzędziu Senuto.

Treści na stronie także powinny zostać sprawdzone. Sprawdza się je poprzez SurferSEO, które określa ile słów i jakie słowa powinny znaleźć się na stronie, aby pojawiała się wysoko w Google. Narzędzie jest na tyle potężne, że pozwala optymalizować strony w bardzo szybki sposób.

Ważny jest także czas ładowania strony. Według badań Google, użytkownicy opuszczają stronę po 3 sekundach ładowania. Jeśli Twoja strona ładuje się szybciej – wypadasz z gry. Użytkownik przechodzi do konkurenci. Do sprawdzenia czasu ładowania Twojej strony możesz wykorzystać narzędzie Google Speed Insight, które od razu określa Ci co powinieneś zmienić na stronie, żeby ładowania się szybciej. Wśród nich możesz znaleźć optymalizację obrazków, zmiana rozszerzenia obrazków, optymalizacja CSS i JS. Bardzo ważne jest tutaj także TTFB (time to first byte), czyli czas jaki zajmuje załadowanie pierwszego bitu przesyłanego przez serwer na urządzenie docelowe. Teoretycznie, najlepiej żeby był on na poziomie 250ms-500ms. Wtedy użytkownicy rzadko wychodzą z Twojej strony, a Google się cieszy że strona tak szybko się ładuje! Zanim zaczniesz optymalizować czas ładowania swojej strony – wykonaj kopię zapasową na serwerze. Strona lubi się “psuć” podczas optymalizacji!

Zewnętrzny audyt

Ta część audytu sprawdza Twój autorytet w Google, który na przestrzeni lat powinien być budowany poprzez linkowanie zewnętrzne. Do tego przydają się narzędzia takie jak Ahrefs, MajesticSEO czy Spyglass. W audycie zaznacza się jakość linków prowadzących do strony, dywersyfikacje IP, z którego link został pozyskany, a także czy anchory (klikalne elementy zawierajace link do strony) są zdywersyfikowane w odpowiedni sposób. Jeśli Twoje strona posiada dużą ilość linków o niskiej jakości, możesz zostać posądzony o próbę manipulacji rankingiem, przez co jesteś zagrożony filtrem czy karą od Google. Dywersyfikacja IP pozwala na stworzenie bardziej naturalnego linkowania. Podobną sytuacje mamy z anchorami – bardzo rzadko zdarza się użytkownik, który specjalnie podlinkuje frazę, na którą chcesz się wyświetlać, zazwyczaj jest to po prostu link, na której znajdziesz więcej informacji na temat firmy, którą ten użytkownik poleca.

Audyt SEO jest jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania – bez niego właściciel strony nie może “kontrolować” agencji SEO, a pozycjonerzy mogą błądzić w lesie nie do końca wiedząc, dlaczego ich działania nie przynoszą efektów. Chcesz poprawić pozycję w Google dzięki audytowi SEO? Zgłoś się do nas!

Sprawdź naszą ofertę na Audyt SEO

Aktualności

Dowiedz się więcej na temat promocji oraz sprawdź co dzieje się w świecie SEO!

Poproś o bezpłatną wycenę

Oferujemy profesjonalne usługi SEO, które pomagają stronom internetowym znacząco zwiększyć wyniki bezpłatnych wyników wyszukiwania. Pracujemy nad osiągnięciem najwyższych pozycji w rankingu, nawet jeśli chodzi o wysoce konkurencyjne słowa kluczowe.

Sprawdź także nasze inne wpisy

Wszystkie wpisy