FAQ (ang. frequently asked questions) - najczęściej zadawane pytania odnośnie do usługi pozycjonowania. Naciśnij przycisk "+" przy wybranym pytaniu, aby rozwinąć pełną odpowiedź.

Lista pytań:

Podstawową funkcją panelu jest monitorowanie pozycji Twojej strony w wyszukiwarce Google. Bezpośrednio po zalogowaniu się zobaczysz tabelę, która pokazuje bieżące oraz archiwalne pozycje. Obszar zaznaczony kolorem zielonym (na zdjęciu poniżej) przedstawia listę pozycjonowanych fraz. Obszar zaznaczony kolorem żółtym i fioletowym pokazuje odpowiednio dni miesiąca i pozycje, które Twoja strona zajęła w każdym poszczególnym dniu.

Częściowy zrzut ekranu z panelu klienta (zdjęcie przykładowe)

Częściowy zrzut ekranu z panelu klienta (zdjęcie przykładowe)

UWAGA: Panel pokazuje tylko pozycje od 1 do 100. Każda strona wyników wyszukiwania zawiera 10 pozycji naturalnych/organicznych (+ linki sponsorowane AdWords oraz wyniki na mapkach, jednak nie są one brane pod uwagę).

Poniżej rozpisaliśmy przykładowe wartości (i ich znaczenia), które mogą pojawić się w panelu:

  • pozycja 4 = Twoja strona znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na pozycji czwartej (przykład widoczny powyżej pokazuje, że w dniu od 8 do 11 października wybrana strona znajdowała się na frazie „adwokat bydgoszcz” na właśnie takich pozycjach; w kolejnych dniach awansowała na pozycję trzecią, a pod koniec miesiąca – na pozycję drugą);
  • pozycja 14 = Twoja strona znajduje się na drugiej stronie wyników wyszukiwania na pozycji czwartej;
  • pozycja 24 = Twoja strona znajduje się na trzeciej stronie wyników wyszukiwania na pozycji czwartej.

I tak dalej (czyli im większa wartość, tym dalej Twoja strona znajduje się w wynikach wyszukiwania).

Cyfra „0” oznacza, że strona znajduje się poza dziesiątą stroną wyszukiwarki Google. Jeśli po zalogowaniu się zobaczysz znak „-”, oznacza to, że stan pozycji Twojej strony nie został jeszcze w danym dniu sprawdzony (pozycje wszystkich fraz są zazwyczaj w pełni sprawdzone już około godziny 10.00–11.00 rano).

Czasami może zdarzyć się sytuacja, w której wyniki w panelu będą się różniły od rzeczywistych. Są co najmniej dwa powody, dlaczego tak może się dziać:

  • 1) Wyszukiwarka wyświetliła Ci wyniki spersonalizowane (w tym scenariuszu zazwyczaj Twoja strona jest na pozycjach korzystniejszych, niż pokazuje to panel) – aby tego uniknąć, należy uruchomić przeglądarkę w trybie prywatnym/incognito i ponownie wyszukać pożądaną frazę.
  • 2) Google kilkakrotnie zmieniło wysokość pozycji w danym dniu. Pozycje w panelu są sprawdzane od północy do zazwyczaj 11.00 rano, więc stan rzeczywisty pozycji Twojej strony o godzinie np. 16.00 może być inny.

Dane dostępowe do panelu klienta wysyłamy na Twój adres mailowy bezpośrednio po podpisaniu umowy. Jeśli jednak nie otrzymałeś/otrzymałaś swojego indywidualnego loginu i hasła, prosimy o kontakt mailowy.

Proces pozycjonowania z roku na rok jest trudniejszy i niestety coraz bardziej czasochłonny. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie, ponieważ na szybkość pozycjonowania każdej domeny ma wpływ duża liczba czynników (w tym ilość treści na stronie, struktura strony, wiek domeny, aktualna liczba i jakość linków przychodzących, konkurencyjność na wybranych frazach i wiele innych).

Fenomen wyszukiwarki Google polega na tym, że pokazuje ona najtrafniejsze wyniki wyszukiwania dla użytkownika końcowego (czyli dla osoby wykorzystującej wyszukiwarkę do odnalezienia właściwych informacji, produktów czy też usług). Pierwotnie (tj. w latach ~1999–2006) proces pozycjonowania był bardzo prosty i typowa manipulacja w wynikach wyszukiwania była procesem bardzo szybkim. Był to złoty okres dla pozycjonerów, ponieważ efekty były widoczne praktycznie natychmiast, ale powodowało to, że użytkownik końcowy nie zawsze otrzymywał właściwe wyniki wyszukiwania. Google, chcąc zwiększyć jakość swojej wyszukiwarki, zaczęło wprowadzać coraz bardziej skomplikowane algorytmy, które finalnie zaczęły utrudniać procesy i wszelkie czynności związane z pozycjonowaniem stron.

Dziś proces pozycjonowania musi przebiegać w sposób naturalny (lub na taki ma wyglądać), co sprawia, że należy stopniowo wykonywać wszystkie czynności pozycjonujące, a efektów należy się spodziewać po (czasami wielu) miesiącach, np. nie można w ciągu jednego dnia powiększyć profilu linków przychodzących dla stosunkowo nowej domeny o 100 – tego typu nienaturalny ruch mógłby spowodować efekt odwrotny do zamierzonego.

Oczekując na efekty, możesz być pewny/pewna, że wszystkie niezbędne czynności związanie z pozycjonowaniem są przez nas w odpowiedni sposób wykonywane. Prosimy jednak pamiętać, że zarówno nasza firma, jak i każdy inny pozycjoner mają tylko pośredni wpływ na zmianę pozycji danej strony w wyszukiwarce poprzez stałe zwiększanie jej wartości/jakości względem stron konkurencyjnych (bezpośrednia manipulacja wynikami wyszukiwania nie jest możliwa, a ponadto regulamin wyszukiwarki Google na takową nie zezwala – więcej o tym w pytaniu Czy pozycjoner ma wpływ na szybkość pozycjonowania?).

Wracając do pytania, jak długo trwa pozycjonowanie strony: poniżej znajdziesz szacunkowe terminy dla poszczególnych kategorii fraz.

Pozycjonowanie lokalne dla frazy, która ma od 1 do 100 tys. wyników (więcej o tym w pytaniu Co to jest liczba wyników?), może trwać od 1 do nawet 4 miesięcy (przy założeniu, że domena ma co najmniej rok).

Pozycjonowanie lokalne dla frazy, która ma od 100 tys. do 500 tys. wyników, może trwać od 2 do 6 miesięcy (przy założeniu, że domena ma co najmniej 3 lata).

Pozycjonowanie lokalne dla frazy, która ma co najmniej 500 tys. wyników, może trwać od 3 do nawet 7–8 miesięcy (przy założeniu, że domena ma co najmniej 3 lata).

W przypadku pozycjonowania ogólnopolskiego należy dodać +/- 3 miesiące do każdego wariantu. Wszystkie wartości są szacunkowe i nie należy się na nich opierać. Jeśli masz mocną domenę, pozycjonowanie będzie procesem bardzo szybkim i sprawnym (czasami może być to kwestia nawet kilku tygodni), z kolei jeśli Twoja strona ma bardzo małą ilość treści, jest stosunkowo nowa i ma słaby profil linków, pozycjonowanie może się wydłużyć. W każdym przypadku staramy się maksymalnie (ale z umiarem, ponieważ należy zachować naturalność całego procesu) wykonywać wszelkie niezbędne czynności pozycjonujące, tak aby jak najszybciej osiągnąć najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Biorąc jednak pod uwagę, że nie mamy bezpośredniego wpływu na zmianę pozycji stron w wynikach wyszukiwania (więcej o tym w pytaniu Czy pozycjoner ma wpływ na szybkość pozycjonowania?), nie możemy nikomu udzielić gwarancji osiągnięcia pożądanych docelowo efektów (takich jak przebicie się co najmniej do TOP 10 na każdej pozycjonowanej przez nas frazie).

Pozycjonowanie jest prawdopodobnie najskuteczniejszą formą marketingu zarówno w internecie, jak i w ogóle. Skutecznie przeprowadzone pozycjonowanie sprawi, że Twoja oferta będzie przedstawiana tylko osobom, które w danym momencie jej poszukują i chcą z niej skorzystać. Ruch na Twojej stronie znacznie się zwiększy (dokładna liczba wejść będzie uzależniona od popularności wypozycjonowanych fraz – dobrze wypozycjonowana mała firma lokalna zazwyczaj generuje od 200 do nawet 3000–4000 unikatowych wejść na stronę w ciągu miesiąca). W zależności od dobranych fraz współczynnik konwersji (Co to jest współczynnik konwersji?) powinien mieścić się w przedziale od 0,5% do nawet 15% (innymi słowy: na każde 200 wejść na Twoją stronę z wyników organicznych wyszukiwarki Google powinieneś/powinnaś otrzymać od 1 do 30 zapytań o Twoją ofertę).

Wyszukiwarka Google generuje ponad 35% ruchu w całym internecie i jest jednocześnie najpopularniejszą stroną internetową. Według statystyk aż 7,2 mln Polaków regularnie z niej korzysta.

Bardzo często jesteśmy proszeni o wprowadzenie dodatkowych zmian i poprawek (takich jak: zmiana serwera, edycja treści oferty, dodanie numeru telefonu, dodanie podstrony, zainstalowanie dodatkowej wtyczki) na stronach naszych klientów. Niestety, nie zajmujemy się wprowadzaniem tego typu zmian, chyba że stanowią one część optymalizacji strony.

Znaczna większość stron wymaga przeprowadzenia odpowiedniej optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google. Optymalizację Twojej strony wykonamy bezpłatnie, a w celu jej przeprowadzenia potrzebujemy danych dostępowych do serwera FTP oraz do panelu administracyjnego (CMS). Jeśli jednak z jakichkolwiek przyczyn nie możesz udostępnić nam tych danych, wyślemy Ci drogą mailową szczegółowe wytyczne, tak abyś mógł/mogła wprowadzić zmiany samodzielnie lub z pomocą osoby, która stworzyła Twoją stronę.

Jeśli jeszcze nie otrzymałeś/otrzymałaś od nas specyficznych wytycznych, oznacza to, że obecnie Twoja strona nie wymaga optymalizacji.

UWAGA: Optymalizacja Twojej strony jest przez nas wykonana w taki sposób, aby zapewnić jej sprawny przebieg pozycjonowania, ale bardzo często zewnętrzne firmy oferują naszym klientom bezpłatne audyty, które wykazują, że dana strona wymaga kolejnej/dalszej optymalizacji. Należy pamiętać, że de facto każda strona może być ponownie zoptymalizowana, a jest to spowodowane tym, że żadna strona nie jest i nigdy nie będzie perfekcyjnie zbudowana, dlatego prosimy o ignorowanie wszelkich sugestii od osób trzecich.

Jeśli w trakcie trwania umowy odnotowałeś/odnotowałaś spadek pozycji, był on najprawdopodobniej spowodowany wewnętrznymi zmianami w algorytmie wyszukiwarki Google. W takich przypadkach analizujemy zmiany, które zostały wprowadzone, i dostosowujemy się do nich, tak aby w ciągu X tygodni/miesięcy Twoja strona powróciła na wcześniejsze pozycje. Duże zmiany algorytmu są jednak wprowadzane bardzo rzadko (1–3 razy w ciągu roku) i nie wszystkie mają wpływ na zmianę pozycji Twojej strony.

Na spadki mają wpływ także inne czynniki, m.in.:

  • Konkurencja zaczęła się pozycjonować i pojawiła się nad Twoją domeną.
  • Dokonałeś przebudowy swojej strony (jeśli to jest powodem – prosimy o informowanie nas przed wprowadzaniem jakichkolwiek zmian na stronie).
  • Twój serwer był długo niedostępny (jeśli to jest powodem – prosimy o rozważenie zmiany serwera na lepszy).

Nie można wybrać konkretnej pozycji dla strony. Zawsze dążymy do tego, żeby pozycjonowana strona osiągnęła najwyższą, czyli pierwszą, pozycję w wyszukiwarce.

W celu sprawdzenia, czy Twoja strona została zindeksowana, należy wpisać w wyszukiwarce Google frazę „site:twojastrona.pl” (np. „site:onet.pl”). Jeśli wyszukiwarka nie pokaże żadnych wyników, oznacza to, że Twoja strona nie została jeszcze zindeksowana.

Jest to dostęp do plików źródłowych Twojej strony. Dane dostępowe (login i hasło) ma Twoja firma hostingowa.

Nie ograniczamy Cię w żaden sposób co do sposobu prowadzenia Twojej strony. Jednakże aby usprawnić proces pozycjonowania, prosimy o dopilnowanie, aby strona była zawsze on-line, oraz o niezmienianie treści nagłówków (h1, h2, h3 itd.) i treści stopki. Prosimy także o informowanie nas w przypadku zamiaru wprowadzenia dużych zmian na stronie. Poinformujemy Cię, w jaki sposób należy wprowadzić zmiany, aby nie odnotować spadków pozycji.

Jeśli nie masz pewności odnośnie do zmiany, którą zamierzasz wprowadzić – prosimy o kontakt mailowy.

Nie. Pozycjonując, skupiamy się tylko na wynikach organicznych.

Liczba wyników (nie mylić z liczbą wyszukiwań) jest wartością wyrażającą konkurencyjność danej frazy. To wartość liczbowa podana bezpośrednio po wpisaniu dowolnej frazy w wyszukiwarce Google.

Przykład:

wyniki

Jest to informacja mówiąca, ile osób w ciągu miesiąca wpisuje daną frazę/słowo kluczowe w wyszukiwarce. Dane te można sprawdzić np. w planerze słów kluczowych Google.

Współczynnik konwersji (ang. conversion rate – CR) jest wyrażony w procentach i pokazuje udział osób wykonujących pożądaną akcję (np. procent osób, które wypełnią formularz kontaktowy na Twojej stronie).

Nie, ponieważ każdy pozycjoner ma tylko pośredni wpływ na zmianę pozycji stron w wyszukiwarce, przez co nie można nadać pożądanej prędkości temu procesowi. Główną rolą pozycjonera jest stałe podbijanie czynników, które odpowiadają za to, jak wartościowa dla wyszukiwarki jest Twoja strona, a bezpośredni awans w wynikach wyszukiwania następuje dopiero w momencie, gdy algorytm wyszukiwarki odnotuje zwiększenie wartości Twojej strony względem innych o takiej samej tematyce (innymi słowy: gdy Twoja strona staje się dla wyszukiwarki bardziej wartościowa, następuje jej awans, a strona konkurencyjna odnotowuje spadek).

Proces pozycjonowania w dużym skrócie polega na odpowiedniej optymalizacji kodu źródłowego strony oraz ‚budowania wiarygodności’ względem innych stron o takiej samej tematyce (im bardziej wartościowa/wiarygodna jest Twoja strona, tym wyżej pojawi się ona w wynikach wyszukiwania). Pierwszy proces polega na sprawdzeniu czy boty Google odpowiednio odczytują zawartość Twojej strony i czy jej treść jest odpowiednia pod pozycjonowane frazy. Więcej na temat optymalizacji strony znajduje się w pytaniu Czy optymalizacja mojej strony jest konieczna, a jeśli tak, to czy zostanie ona dla mnie wykonana? Proces drugi, czyli budowanie wiarygodności stronym jest procesem off-site. Polega on między innymi na publikacji na serwisach zewnętrznych artykułów zawierających linki kierujące do Twojej strony. Im więcej wartościowych linków jest kierowanych do Twojej strony, tym bardziej wartościowa staje się ona dla wyszukiwarki Google. Artykuły „pozycjonujące” są najczęściej umieszczane na naszych prywatnych serwisach zapleczowych, z których zazwyczaj wychodzi maksymalnie kilka linków. Tego typu czynność (mała ilość linków wychodzących z wartościowych serwisów) sprawia, że jakość odnośników kierujących do Twojej strony jest najwyższej jakości (nigdy nie korzystamy z ogólnodostępnych katalogów SEO!). Pozycjonowanie jest procesem, który MUSI trwać co najmniej kilka miesięcy, a jest to spowodowane koniecznością zachowania odpowiedniego umiaru, np. zbyt duża ilość wygenerowanych linków w krótkim okresie może doprowadzić do nałożenia kary na stronę przez firmę Google. Proces zdobywania linków wykonujemy także poprzez wykupienie wartościowych domen z pozytywną historią, a następnie przekierowujemy moc linków już do nich kierujących, bezpośrednio na Twoją stronę. Ważna informacja: nie przesyłamy miesięcznych raportów z informacją o wygenerowanych linkach, natomiast na prośbę możemy przygotować dla Ciebie indywidualny raport.

W trakcie pozycjonowania bardzo często następują okresy „zastoju” (brak wzrostów/awansów), a nawet tymczasowe spadki w wynikach wyszukiwania. Wynika to tylko i wyłącznie ze sposobu działania algorytmu wyszukiwarki Google. W takim wypadku, jeśli pomimo wykonanej z naszej strony pracy nie nastąpił awans w wynikach wyszukiwania, oznacza to, że Google najprawdopodobniej nie zaktualizowało jeszcze profilu linków przychodzących które stworzyliśmy dla Twojej strony. Zdarzają się sytuacje, w których Google aktualizuje linki z mocnym opóźnieniem, a wynika to z ogromnej ilości stron internetowych, które muszą być skrupulatnie przeskanowane przez boty Google. Dopiero z momentem aktualizacji linków przychodzących, następuje aktualizacja wyników wyszukiwania.